
Výhody Montessori
V Montessori vzdělávání uznáváme, že děti se učí různými způsoby a díváme se na každé dítě jako na jedinečného jedince. Děti se mohou svobodně učit svým vlastním tempem a postupovat v učebních osnovách tak, jak jim velí jejich senzitivní období. V Montessori se učitelé snaží vést toto učení prostřednictvím individuálního plánování pro každé jednotlivé dítě. Děti jsou povzbuzovány k tomu, aby se o sebe starali prostřednictvím praktických životních aktivit a pomáhali ostatním ve třídě, když tyto dovednosti zvládají. Montessori třída se stává blízkou pečující komunitou, protože děti různého věku (např. 3 až 6) pracují společně na různých úrovních ve třídě ve stejnou dobu. Děti mají možnost pracovat samostatně, účastnit se nebo pozorovat učení a práci ostatních, aniž by přerušily práci jiného dítěte – chápou důležitost respektu ve velmi mladém věku. Montessori žáci jsou povzbuzováni, aby sdíleli své učení nebo úkoly, které zvládli, s mladšími dětmi ve třídě, což vytváří empatii, důvěru a harmonické pečující prostředí. Když se děti stanou ochotnými pomocníky a ochotně sdílejí své znalosti, pomáhá jim to vrátit se k nedávno zvládnutým aktivitám s důvěrou a internalizovat / pokročit ve svém učení. V Montessori třídě povzbuzujeme děti k tomu, aby si při společné práci zachovali respekt, klid a harmonii. Děti se učí dokončit své pracovní cykly tím, že svou práci vrátí zpět do police, kde se učí respektu jak k materiálům, tak ke svým vrstevníkům. Děti a učitelé v Montessori třídě používají tiché hlasy, pomalý pohyb – chůzi nohou, aby si děti uvědomili své prostředí a zažili vnitřní mír.
Jak probíhá v Montessori učení a výuka?
Vzdělávání dle principů Dr. Montessori bylo testováno časem a to už s více než 100 lety úspěchů v různých kulturách po celém světě. Je to pohled na dítě jako na někoho, kdo přirozeně touží po poznání a je schopno zahájit učení v podpůrném, promyšleně připraveném učebním prostředí. Je to přístup, který oceňuje lidského ducha a vývoj celého dítěte - fyzického, sociálního, emocionálního a kognitivního. Každý materiál v Montessori třídě podporuje určitý aspekt vývoje dítěte a vytváří soulad mezi přirozenými zájmy dítěte a aktivitami.
Zaměřuje se na klíčové vývojové fáze
Montessori kurikulum se zaměřuje na klíčová vývojová stádia dítěte od narození do šesti let. Dr. Maria Montessori věřila, že během této doby děti konstruují svou individualitu prostřednictvím 2 fází vývoje - nevědomé a vědomé fáze. Děti mladší 3 let mají schopnost absorbovat informace bez vědomého úsilí, tj. pozorováním a opakováním toho, co vidí – "dojmy nevstupují pouze do mysli dítěte; oni ji tvoří" Dr. Maria Montessori.
Ve věku 3 – 6 let se děti dostávají do vědomější fáze vývoje a zároveň snáze vstřebávají informace. Budou také vyhledávat informace vědomě, aby rozšířili své již existující znalosti prostřednictvím zkušeností. V této fázi si často budou chtít vybrat aktivity pro sebe a pokusí se tyto úkoly dokončit nezávisle.
Dr. Maria Montessori hovořila o absorpční mysli dětí a jejich schopnosti učit se bez námahy tím, že nasávají velké množství informací.
Učení je zaměřeno na dítě
Montessori děti mají rád učební plán, který je promyšleně navržen tak, aby podporoval individuální učení. Umožňuje dětem zkoumat a učit se svým vlastním tempem a podporuje přirozenou touhu dítěte učit se. Je to přístup, který vnímá vývoj celého dítěte – fyzického, sociálního, kognitivního a emocionálního.
Smysl pro pořádek v Montessori třídě
Všechny objekty a aktivity v Montessori třídě jsou prezentovány způsobem, který maximalizuje nezávislé učení a zkoumání. Děti se učí dokončit svou práci a vracet věci zpět na svá místa, čímž se naučí dokončit celý pracovní cyklus, získávají důvěru a nezávislost. "Připravené Montessori prostředí" podporuje svobodu a sebekázeň, když děti zkoumají své okolí – "Abychom mohli dítěti pomoci, musíme mu poskytnout prostředí, které mu umožní svobodně se rozvíjet," Dr. Maria Montessori.

Dr. Maria Montessori
Dr. Maria Montessori (31. srpna 1870, Itálie – 6. května 1952, Nizozemsko) je italská pedagožka a zakladatelka vzdělávání, které nese její jméno – Montessori. Montessori vzdělávání je založena na víře v tvůrčí potenciál dětí, jejich touhu učit se a právo každého dítěte na to, aby se s ním zacházelo jako s jednotlivcem.
Zjistila, že některé jednoduché materiály vzbuzují v malých dětech zájem a pozornost, které dříve nebyly považovány za možné. Tyto materiály zahrnovaly korálky uspořádané v odstupňovaných číselných jednotkách pro předmatematickou výuku; malé dřevěné desky určené k výcviku oka v pohybech čtení zleva doprava; a odstupňované série válců pro trénink malých svalů, abychom jmenovali alespoň některé. Děti ve věku od tří do šesti let s těmito materiály pracovali spontánně bez rozptylování po dlouhou dobu.
Velká míra individuální iniciativy a sebeřízení je charakterizována ve filozofii Montessori včetně zaměření na sebevzdělávání. Učitel poskytuje a předvádí speciální "vzdělávací aparát", ale zůstává v pozadí a nechává dítě, aby to zvládlo samo. V přístupu Montessori výuky je biologický a duševní růst propojen jako "senzitivní období" odpovídající věku, kdy jsou zájmy a duševní schopnosti dítěte nejvhodnější pro získání znalostí.